Champagne – time to change your mind

IMG_2500.jpgDet bubblar i vinvärlden. Vårens mest pikanta provningar är besöken från östra Europa, Slow Food-anhängarna från Italien, minimalisterna från klassiska regioner, pinotentusiasterna från Baden och nu senast, gräsrötterna i Champagne – odlare med ett par hektar som gör allt från att plöja till promota sina egna cuvéer. Härom veckan tog de Stockholm med storm.

I Champagne regerar de stora husen. Men odlarchampagne vinner allt mer mark, odlare som i stället för att sälja sin frukt gör vinet på den egna gården. Oftast handlar det om människor med vinet i blodet, som bott i byn i generationer. Men här finns också de som har tröttnat på ekorrhjulet i någon stor stad och söker det genuina. Som vill parkera fötterna i jorden och sätta händerna i något bestående.

Sammanslutningen Les Champagnes de Vignerons bildades i början av 90-talet och har i dag 5000 medlemmar, mestadels individuella odlare men också en del kooperativ. De står för knappt en tredjedel av all champagne som säljs. En förening var mer eller mindre nödvändig, då Champagne mer än något annat vin handlar om att synas och slå sig fram. Att marknadsföra sig. Med ett få hektar till förfogande finns inga pengar för pr-kampanjer, så gemensam marknadsföring är ett av de viktigaste inslagen. Odlarna trycker på att de gör hantverksmässiga, autentiska viner som speglar terroiren, gjorda för att njutas.
Vad gäller just upplevelsen är Champagne en paradox. Vinet är så förknippat med lyx att det är svårt att veta om folk njuter av själva drycken eller av nöjet att dricka den. I fallet med odlarchampagne är det tveklöst den oförställda uppskattningen som står i fokus. Det är druvan och jorden, aromerna från det fria som rinner rätt ner i glaset. Kompakta, brödiga toner får finna sig i en underordnad roll. Detta innebär inte att vinet saknar komplexitet – tvärtom. Uttrycket är mer direkt. Förstärkt. En tonartshöjning som skärper sinnena.

Björnstierne Antonson, en av Sveriges främsta tävlingssommelier med SM-guld 2003 och 13 silver både här och utomlands, höll en Master class före provningen på Franska residenset. Han konstaterade:
– På 90-talet var det svårt för oss från Sverige att över huvud taget få träffa de små odlarna. De var inte intresserade av vår marknad. ”Ni gillar söt champagne, och ni har Systembolaget”, sade de.
Vändningen kom vid millennieskiftet.
– Då skulle alla ha champagne och man såg potentialen för andra stilar. Nu är Sverige, Norge och Danmark de enda länder – i hela världen – där Möet inte är bästsäljare.
Björnstierne konstaterar att det finns en champagne för alla tillfällen. Pinot meunier-dominanta som är mjukare, mer fruktdrivna, stram chardonnay från Côte de Blanc och pinot noir som ger struktur. För att inte tala om de cuvéer och alla överlevare med inslag av udda druvorna som pinot blanc, mesnil, arbanne etc.
– Inget är bättre än det andra, och det är det som är det intressanta. De är alla annorlunda. Är det någon här som till exempel dricker samma aperitif i maj som i november? Nej, det är så mycket som spelar in. Temperaturen, vädret, tillfället…
En fråga som han alltid får vid provningar är hur länge man kan lagra vinet. Björnstierne suckar och levererar sin salva:
– Varför, undrar jag. Är du inte nöjd med vinet? De flesta har inte ens en vinkällare. Över 90 procent av allt vin som säljs i Sverige dricks inom 24 timmar.
– Med det sagt har lagrat vin absolut sin charm…
Dosage har han också sin klara åsikt om.
– Folk vill vara hälsosamma, men det är fel att titta på sockernivån. Det är snarare alkoholen som ger kalorier. Vi måste sluta tala om dosagen, det handlar om balansen. Låg dosgae i ett vin kan vara för mycket i ett annat.

En av de producenter som lämnar störst avtryck är Colette Bonnet. Husets kvinna äntrar scenen mitt i provningen. Hon har pondus och utstrålar en vilja som går direkt till hjärtat. Det här är en kvinna som vet vad hon vill. Och vad som är fel.
– Jo, börjar hon diplomatiskt, det här med ”Champagne Nature”. Jag vill poängtera att champagne nature inte betyder att du jobbar naturligt, det har med dosagen att göra. Vill du marknadsföra dig som ekologisk får du söka certifiering.
Efter att ha provat hennes vin förstår jag vad hon menar. Champagne kan aldrig bli ett vin där du enbart talar om terroir, på grund av den andra jäsningen och lagringen, men du kan fortfarande känna skillnad mellan vad som är autentiskt och vad som är gjort med pengar i sinne. Här förmår frukten att skära igenom både syra och de mogna toner som växer naturligt om du låter vinet vila.

Björstierne går i gång när han hör producenterna förklara hur de jobbar. Han skruvar på sig, obekväm med att behöva avbryta, men han bara måste, för han har något viktigt att säga.
– Tidigare klippte monopolet alla toppar och dalar, men nu är marknaden redo för annorlunda uttryck.
Oundvikligen kommer vi in på dosage igen, vilket inte är så konstigt när vi rör oss på dessa breddgrader.
– Ja, yngre viner behöver mer dosage, men vad händer sedan under lagringen? Om tio år – hur beter de sig då?

Det är här vi kommer till det verkligt intressanta, oavsett vin. Vad är vi ute efter? Mognadstoner eller frukt? Gillar du bouquet, vänta, men föredrar du syra och frukt – hinka på. Jag är så trött på attityden att vin per definition alltid är bättre med ålder. Om du föredrar den direkta, omedelbara frukten – då finns ingen tid att förlora.
En producent som kan konsten att förena historien och traditionen med nytänkande är Paul Berthelot. Ja, de har mycket pengar. Men de vet att stoppa sedlarna i rätt fickor. Jag träffade ägarna i Stockholm, och blev fascinerad av deras passion – för vinerna och för hästarna. De lägger ner tusentals kronor på att hjälpa ett par att nå OS i Tokyo 2020, två fälttävlansryttare som älskar sina hästar lika mycket som de älskar vin.
– Vi har sett likheterna. Att jobba med hästar är som att jobba med vin. Det är samma hårda arbete, samma passion. Och vid slutet av dagen gillar vi alla att dricka något gott.
Det skålar vi på. Tokyo 2020.

Lena Särnholm, text och foto

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s