Wellington stillar ditt begär

Wellington
Wellington, på George Street, Edinbourgh

Ska jag, ska jag inte?

Det är lite ambivalent, det här med att ha en blogg om mat, dryck och resor. För vem vill egentligen avslöja sina smultronställen?

Risken är att nästa gång du kommer dit hänger grannen där. Kul.

Men ändå. Lite kan man unna sina medmänniskor. Och när det gäller Edinburgh och kaffe behövs det verkligen guidning.

Jag trodde att jag såg i syner, men jodå – det finns två (två!) Starbucks på George Street, huvudgatan med rykte om sig att vara lite förmer än andra men är förvånansvärt kort i rocken.

År efter år grymtade vi om att det inte fanns något gott kaffe här, men så en dag fastnade blicken på den hemmasnickrade trottoarprataren som frestade med ”Fresh scones, baked every day”. Att de inte skriker ut vad de verkligen är bra på är för mig en gåta.

Hit går du för att få din koffeinkick. På morgonen. Efter lunch. Några timmar senare, när armarna värker av tunga shoppingpåsar. Och har du tur hinner du med en sista sipp innan de stänger.

Du som reser till Edinburgh: Lägg namnet Wellington på minnet, och håll ögonen öppna på en källarlokal mitt emot Starbucks (en av dem…) på George Street. Beställ en flat white och världen stannar upp för en liten stund.

// Text och foto: Lena Särnholm

Kommentera

